ProRail en Strukton Rail mogen voorlopig nog niet beginnen met groot onderhoud aan de sporen op het rangeerterrein voor treinen op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht. Zij moeten eerst een grondige analyse van de veiligheidsrisico’s maken en maatregelen nemen om de veiligheid te garanderen, zo heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport geoordeeld.

Het groot-onderhoud ligt al sinds 19 juli stil, na incidenten in juni en juli. Het werk dat nog wel aan het spoor wordt gedaan staat onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dit werk bestaat uit controles en herstel van storingen. De ILT constateert dat ProRail en Strukton Rail zich niet hielden aan hun eigen veiligheidsinstructies. Treindienstleiders zagen en wisten dat, maar spraken daar de verantwoordelijken niet op aan. De ILT noemt het probleem structureel.

Het kritische rapport heeft ProRail op scherp gezet. “We zijn niet geschrokken, maar wel op scherp gezet door het rapport van de Inspectie Leefbaarheid en Transport”, zo laat ProRail in een reactie aan RTV Rijnmond weten. “Als je jarenlang volgens vaste patronen werkt, sluipt er kennelijk soms wat gemakzucht in. Dat mag natuurlijk niet, dus we gaan er hard aan werken om de scherpte weer terug te krijgen”, aldus ProRail tegen de regionale omroep.

De inspectie heeft verscherpt toezicht ingesteld op al het werk aan de infrastructuur op Kijfhoek. De ILT voert ter plekke toezicht uit op al het werk dat nu nog wel gedaan wordt en controleert risico-analyses en werkinstructies. Ook beoordeelt de ILT de structurele verbeteringen die ProRail en Strukton Rail doorvoeren, voordat zij het groot-onderhoud aan de sporen op Kijkhoek weer veilig kunnen starten.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit de regio! Like ons op Facebook of volg ons op Twitter
Advertentie